Konvert Kortrijk Koerse wil ook online blijven innoveren

Dat de organisatie van Kortrijk Koerse een metamorfose heeft ondergaan, is intussen bekend. Maar ook achter de schermen is er veel veranderd: Kortrijk Koerse is enkele jaren resoluut de digital weg ingeslagen. Bestuurslid Maarten Decramer licht een en ander toe. “Je kan niet enerzijds up-to-date bezig zijn voor je eigen zaak en dan een uit de hand gelopen hobby als bestuurslid amateuristisch aanpakken.”

Het is een veelgehoord cliché: de koers is een sport die is blijven steken in het verleden. En dan vooral wielercriteriums, met bookmakers, enveloppes met startpremies en geritsel in de marge. Niet zo bij Konvert Kortrijk Koerse, dat al een paar jaar inzet op innovatie en de digitalisering. Achter de schermen, maar ook om het publiek te bereiken.

Een van de drijfveren achter die nieuwe wind is Maarten Decramer, CEO van Wisely en in het verleden nog centrummanager van Kortrijk. “Vanuit die achtergrond heb ik de stad en veel ondernemers leren kennen”, zegt hij. “Toen ik stopte als centrummanager wou ik die contacten echter niet verliezen en ben ik betrokken geraakt bij onder meer de organisatie van Kortrijk Koerse.”

Met Wisely, en eerder al met Het Opzet en Joyn, doet Maarten Decramer naar eigen zeggen aan destination marketing: marketing voor plaatsen waar veel mensen naartoe gaan. “Of het nu een stad, een shoppingcenter, een beurs of Kortrijk Koerse is, met Wisely bereiken we die allemaal. Zo’n doelgroep vereist een specifieke aanpak, en daarin hebben we ons gespecialiseerd. Wat we doen voor Kortrijk Koerse doen we ook voor steden en gemeenten en shoppingcentra.”

Automatische tickets

Het hoeft niet gezegd dat Wisely een jong bedrijf is – gemiddelde leeftijd: 27 jaar – dat vanuit Heule aan de internationale weg timmert. “Binnenkort openen we in Malaga ons eerste buitenlandse kantoor”, zegt Maarten Decramer. “Wij hebben nood aan een team dat onze lokale community- en activation managers in elk land ondersteunt. Dat moet bestaan uit digitale creatieve talenten die bovendien diverse talen native spreken. In Malaga is er een zeer grote groep internationale jonge mensen te vinden en bovendien profileert de stad – en de streek – zich als innovatieve smart city hub. Zo opende Google er ook een kantoor.”

Binnen Kortrijk Koerse zijn er de voorbije jaren forse stappen gezet op het vlak van digitalisering. “Drie jaar geleden bleef mijn inbreng vooral beperkt tot de sociale media van ons event. Maar intussen gebeurt er al veel meer, ook al blijft er heel wat onzichtbaar voor de buitenwereld. Voor onze naar schatting 1.800 vips is er bijvoorbeeld een heel systeem ontwikkeld waarbij aanvraag, kaarten, facturen en drankbonnetjes aan elkaar gekoppeld zijn. Vroeger was dat een kluwen waar mensen heel lang mee puzzelden, nu gebeurt dat allemaal volledig automatisch. Op dat vlak hebben we echt gigantische stappen gezet. De toegangskaarten, maar ook het hele boekhoudsysteem achter de schermen is nu volledig digitaal en op elkaar afgestemd. Een zegen, want zo gebeurt er ontzettend veel automatisch.”

Die digitale weg inslaan, vonden ze belangrijk bij Kortrijk Koerse. “Al te vaak blijven organisaties in het verleden hangen”, klinkt het. “Maar je kan niet enerzijds up-to-date bezig zijn voor je eigen zaak en dan een uit de hand gelopen hobby amateuristisch aanpakken. Vandaar dat we heel bewust die stappen hebben gezet.”

 

Test je kennis over Kortrijk Koerse

Nieuw dit jaar is ook de online quiz waarmee Konvert Kortrijk Koerse sinds 23 juli uitpakt. “Op die manier willen we een breder publiek aanspreken en warm maken voor ons event”, vertelt Maarten Decramer, bestuurslid en met Wisely verantwoordelijk voor de quiz. “Met een twintigtal vragen over het wielrennen in het algemeen en Kortrijk Koerse in het bijzonder willen we dat er ook online meer over ons gesproken wordt. Het plan is om een soort etappekoers te ontwikkelen, waarbij je iedere dag een vraag kunt beantwoorden. De hele tijd wordt er ook een klassement bijgehouden waarbij je anderen kunt uitdagen. Een ludieke quiz, dus, waarbij iedereen Kortrijk Koerse en het wielrennen anders leert kennen.”

Voor de winnaar is er ook iets extra: die wordt tijdens Konvert Kortrijk Koerse gewoon mee op het podium gehuldigd en in de bloemetjes gezet als eregast. Nog een reden om mee te spelen dus.

Post Media Link

admin